Изпитите след 7-и клас трябва да се променят. Акцентът в тях ще бъде върху природните науки и повече практически задачи. Това обясни пред БНР министърът на образованието Красимир Вълчев. В предаването "Неделя 150" той говори още за въвеждането на предмета "Религия" и промяната в учебните програми.

"Да има повече практически задачи. Едно от намеренията ни е да има интегрални изпити. Да започнем да мерим и компетентности, придобити по природни науки, пък и по обществени науки. Т.е да имаме интегрален изпит по математика и природни науки.

На следващата година, ако направим крачка, тя ще бъде миниатюрна, скромна. Ще включим няколко задачи, които ще бъдат интегрални. Природните науки са много пренебрегнати. Много са ни слаби резултатите. Няма как да просперираме като общество, ако не повишим склонността за учене на математика и природни науки".

Според министъра са необходими повече практически задачи, повече задачи, насочени към прилагането на знания, повече отворени въпроси, по-интегрални задачи. Вълчев направи анализ на резултатите от матурите след 7-и клас.

По думите му те са сходни с миналогодишните, но като цяло са ниски и свързани най-вече с трудността да се решават практически задачи.

"Най-ниски и притеснителни са резултатите по математика. По български и литература имаме средно добри резултати. Наблюдават се обаче слаби в училищата с концентрация на деца от ромски произход", каза министърът.

Проблемите с математиката са системни и поколенчески, отбеляза още той.

"Имаме по-малко часове, но повече съдържание. Учениците и учителите препускат. Няма време да затвърдят знания. Това води до лесна демотивация. Една от основните цели на реформата, която сме си поставили, е да осигурим повече време".

Днешните ученици по-трудно се концентрират заради продължителното взаимодействие с екрани, заяви министърът.

"Изследване на ОИСР показа, че нашите ученици са с най-висок процент на разсейване".

"Още през февруари публикувахме концепция за промени в учебните програми. Това може би е най-важната реформа. Важно е и как изпитваме учениците.

Трябва да се префокусираме от заучаване към функционалност. Да засилим възпитателната функция в тези програми, социално-емиционалното учене. Да ги направим по-рамкови - да има по-голяма възможност учителите да гледат нивото на учениците си".

Частни уроци винаги ще има, докато има училища, които са по-желани, обясни той.

"Но ние можем да направим частните уроци по-малко рентабилни. Частните уроци са толкова по-рентабилни, колкото повече може да се заучава, колкото повече изпитът е по конспект".

Дир.бг