Британското правителство ще обяви скоро - може би още в неделя - временна кампания за издаване на работни визи за шофьори на камиони, за да преодолее недостига на водачи, довел до напрежение в доставките на горива и предупреждения от бизнеса, че Лондон има само 10 дни, за да спаси коледния търговски сезон, зареждането за който обикновено започва през октомври.

Това ще е и отстъпление от едно от ключовите обещания, с които противници на членството в ЕС спечелиха референдума през 2016 г. за Брекзит - че ще затворят границите за мигранти и ще допускат с нова точкова система само квалифицирани кадри. Оказа се, както предупреждаваха противниците на Брекзит, че бързо ще има недостиг на медицински сестри и санитари, шофьори и работници по фермите и строежите, а по-сложното и бавно преминаване на границата ще забави драматично скоростта на търговския оборот с чужбина.

Другата причина е пандемията, заради която за година спряха шофьорските курсове и изпити. Властите се принудиха и да отправят призиви пенсионирали се тираджии да се върнат зад волана, за да помогнат на страната.

В края на работната седмица петролни компании започнаха да затварят свои бензиностанции, защото няма кой да кара цистерните за снабдяване. Други продължиха да работят при растяща несигурност за ритмичността на доставките. Трети ограничиха количество гориво за зареждане. Така започнаха да се оформят опашки пред множество обекти. Министри призоваха хората да не се хвърлят в паническо купуване, а петролните компании обясниха, че потреблението дори не е достигнало нивото от преди пандемията и горива има, но е трудно доставянето им до бензиностанциите.

Още няма официални съобщения с подробности, но британските медии твърдят, че с краткосрочни работни визи ще бъдат наети до 5 хиляди чуждестранни водачи.

За тази мярка призовават от месеци фирми за логистика и търговия, но правителството на Борис Джонсън я отхвърляше. Според британската асоциация за товарни превози (RHA) страната се нуждае от 10 хиляди водачи, за да се отговори на търсенето.

Гиганти като ВР, Shell и Esso съобщават за затваряне на обекти и проблеми с доставките. EG Group с над 340 обекта в страната съобщи в петък, че налага лимит от 30 паунда за зареждане на гориво на клиент, "поради безпрецедентното търсене от клиентите".

Проблеми с малкото шофори на камиони изпитват и други страни в Европа, както и САЩ, а във Великобритания бизнесът коментира, че с краткосрочни визи за чужденци няма да се намери решение. От сдружението RHA казват, че са нужни по-високи заплати и по-добри условия за привличане на местни хора към тази професия.

Засегнати са "няколко" обекта, съобщиха в петък от ВР, като Би Би Си припомня, че в страната има около 1200 бензиностанции, брандирани в зелените цветове на компанията. От тях 300 се управляват директно от ВР.

Затварянето е поради недостиг на безоловен бензин и дизелово гориво. Проблемът принуди компанията да постъпи по същия начин през юли. Заради остър дефицит на водачи на камиони има недостиг и на стоки по магазините.

Собственик на бензиностанция споделя пред Би Би Си, че никога не се е сблъсквал с подобна ситуация - преди е давал поръчки ден по-рано, а сега искат да го прави една седмица предварително и сроковете пак не се спазват. "При това поръчваме на сляпо - не знаем колко гориво ще продадем за това време, т.е. дали имаме достатъчно или ще ни остане повече. Ако нямам какво да продавам, нямам приходи, а не мога да работя на загуба. Ако не мога да ги обслужа, хората спират да идват при мен и продължавам да губя".