След като тази сутрин водолаз доброволно се гмурна на граждански оглед край кораба, заседнал вече пети ден край резервата Яйлата до Камен бряг и установи теч, премиерът Стефан Янев е решил да даде ултиматум до утре на обяд за разтоварване на опасния товар.

Това съобщи за "Дневник" народният представител Борислав Сандов, който заедно с Албена Симеонова (също депутат от партия "Зелено движение", част от "Демократична България") посети днес мястото на инцидента. "Зелените" депутати са взели проби от водата, които предстои да бъдат анализирани в лаборатория във Варна.

Очаква се правителството да постави ултиматум на собственика на кораба да обезопаси товара до утре (26 септември) на обяд. В противен случай след този срок българската държава ще действа извънредно и ще се намеси, за да осигури предотвратяването на разлив, който би причинил екологична катастрофа.

Начините за опезопасяване са четири. Най-вероятните са разтоварване на товара на малки плавателни съдове или чрез въжена линия до брега, който отстои на 60-70 метра от кораба. Други два варианта са ползване на хеликоптери или извозването на плавателния съд в по-дълбоки води чрез въздушни възглавници, за да може там друг мащабен съд да поеме товара.

Борислав Сандов смята, че е нужно да се назначи кризисен щаб, за да се определи най-добрият начин на действие. Във всички случаи, трябва да се действа спешно, защото корабът вече е наклонен и при прогнозата за засилващо се вълнение от утре заплахата за разлив става все по-голяма. Очакваните предстоящи високи вълни засилват и опасността самият кораб да се разцепи и да замърси и със своите останки пейзажа и водите край резервата Яйлата, който е една от основните атракции на Северното Чарноморие.

Сандов уточни, че разлив на товар от изкуствени азотни торове ще има няколко силно негативни последствия. Азотните торове ще предизвикат еутрофикация - тоест, заради повишеното количеството на химическите вещества, участващи в минералното хранене на растенията, ще има засилена биологична продуктивност. Това ще повлияе на баланса на микроорганизмите, ще доведе до цъфтеж на водорасли, а въздействието върху ихтиофауната ще е по два начина. От една страна, за по-младите риби това значи задушаване, защото азотът е пагубен за хрилете им, а от друга възрастните и дънните ще загубят хранителната база и рибата в дългосрочен план ще намалее драстично.

За "Дневник" сериозността на заплахата подчерта и морският еколог Димитър Беров. Според него е важно да се действа бързо, защото разливът би означавал сериозна и трайна загуба за морските екосистеми. Д-р Беров е експерт от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания (ИБЕИ) към БАН и работи в Лабораторията за морска екология, която е базирана в Созопол, но покрива цялотo крайбрежие.

Д-р Беров уточни, че замърсяването с азот е обект на контрол от две директиви на ЕС и няколко национални закона, така че би трябвало последните дни много контролни институции дъ са се задействали. "Със сигурност пределните стойности на замърсяване с азот вече са превишени след 5 дни теч. Този тор, след като се разтвори във вода в трюма на кораба е източник на трайно замърсяване. Ако корабът остане заклещен край брега, ще бъде като отпадна тръба, бълваща замърсяване. То би довело до трайно и сериозно влошаване на екологичното състояние на екосистемите не само за Северното Черноморие, ще бъде засегнат целият български морски бряг", уточнява Беров.

Според Димитър Беров големите градове като Бургас и Варна изхвърлят в морето няколкостотин до няколко хиляди тона азот годишно, но ако торовете от 3 000 тона от този кораб се излеят еднократно, в случай че се разцепи, ще предизвика огромно концентрирано замърсяване. "Акваторията ни край Калиакра е приоритетно място и е защитена от Европейския съюз морска зона от мрежата "Натура 2000". Защитената зона е обявена именно за опазване на крайбрежните екосистеми от съобщества на кафяви водорасли, последното незамърсено място за тях по Северното ни Черноморие," добавя д-р Беров.

Дневник