В продължение на около пет века тя е била обожавана от императори, идолизирана от любителите на изкуството и желана от крадци. Мона Лиза е най-известната, най-посещаваната и най-пародираната картина в света, но нейната подобна на сфинкс усмивка разделя мненията в продължение на векове.

Наполеон я обичал, а Мария Антоанета я намирала за "твърде малка, твърде тъмна". Затова тя кара служителите си да я преместят в неизвестността на мизерната задна стая във Версай.

Днес до 10 милиона посетители годишно гледат Мона Лиза в Лувъра в Париж, тълпяйки се в галерията, където тя гледа иззад 3-инчово бронирано стъкло заедно с творби на венециански майстори от 16 век.

Директорът на музея обаче предлага отново да постави произведението на Леонардо да Винчи в изолация, реагирайки на оплакванията на посетителите.

Посетителите я оценяват като "най-разочароващия шедьовър в света", според проучване. Много от тези, които стоят на опашка до два часа, за да прекарат определените им 30 секунди в съзерцание, се чувстват измамени, според анализ на повече от 18 000 онлайн коментара от CouponBirds, уебсайт за отстъпки и промоции.

Някои туристи описват преживяването като "мъчение", а други казват, че "никога не са били толкова разочаровани".

Ръководството на Лувъра обвинява пренаселеността и задушаващата жега през лятото за опорочаването на изживяването. Лорънс де Карс, директорът на музея, предложи да се даде на Мона Лиза повече пространство за дишане в собствената й сутеренна стая, така че посетителите вече да не се чувстват натъпкани като сардини.

"Преместването на Мона Лиза в отделна стая може да сложи край на разочарованието на обществото", казаха от де Карс. "Посетителите са прекалено много за настоящата стая, така че смятаме, че не си вършим работата както трябва."

Настоящата стая на картината - Salle des États - е вечно претъпкана, като до 25 000 души я разглеждат в натоварения ден. Мнозина обръщат малко внимание на другите творби наблизо, докато бързат да видят Мона Лиза. Когато най-накрая стигнат до нея, повечето обръщат гръб, за да си направят селфи пред портрета, преди охраната да ги премести.

Тълпите са държани на почтително разстояние от бариери, а служителите на музея удвоиха бдителността си, откакто протестиращи срещу околната среда я замеряха със супа през януари. Преди две години тя беше намазана с торта на поредния протест, но и двата пъти се размина без щети благодарение на предпазния си екран.

Salle des États претърпя десет месеца ремонт през 2019 г. и беше монтиран нов антирефлексен стъклен панел, за да даде на посетителите по-ясен изглед.

Жан-Люк Мартинез, бившият директор, модернизира осветлението и преработи оформлението на стаята с надеждата да облекчи задръстванията по време на пиковите часове, но подобренията не успяха да задоволят посетителите и кураторите.

"Наистина не стана много по-добре за туристите, така че тогава разбрахме, че трябва да направим крачка към промяна", каза пред Le Figaro Винсент Дельовен, куратор, който отговаря за картината от 18 години. "Мислехме да преместим Мона Лиза от дълго време", добави той. "Тя е в задната част на голяма стая, зад защитното си стъкло, и първото впечатление е, че изглежда като пощенска марка."

Мона Лиза придобива световна слава, след като е открадната от Лувъра и пренесена във Флоренция от Винченцо Перуджа, служител на музея, през 1911 г. Картината е извадена след две години.

"Това наистина беше началото на нейната знаменитост, но масовият туризъм и социалните медии сега я превърнаха в още по-голяма звезда", каза Дельовен, който е и куратор на италианската живопис от 16-ти век в Лувъра.

Малко други произведения на изкуството са изложени в прекрасна изолация, с изключение на бюста на Нефертити в Музея Neues в Берлин и Герника на Пикасо в Музея на Рейна София в Мадрид.

"В Лувъра всички са съгласни, че е време да преместим Мона Лиза", каза Дельовен. Една от идеите е тя да бъде поставена в нова стая, която да бъде създадена под стъклената пирамида на входа на музея, но решението трябва да бъде одобрено от Рачида Дати, министърът на културата.

"Трябва да признаем статута на картината като глобална икона", каза Де Карс.

Лувърът е управлявал лошо окачването на Мона Лиза в продължение на десетилетия и е направил лоша услуга на останалата част от колекцията си, докато го правят. Мона Лиза виси до шедьоври на Тициан, Тинторето и Веронезе, но кой гледа венецианците, когато момичето на Леонардо да Винчи хвърля сянка от отсрещната стена? Дори ако предпочитате да се присъедините към гостите на монументалния сватбен празник на Веронезе в Кана, не е лесно да се потопите в съзерцание сред суматохата.

Така че, изгонете Джокондата в мазето, призовават и от вестник Sunday Times. Включете климатика, отклонете туристическите групи и забранете камерите. Повечето посетители не гледат Мона Лиза или нейната усмивка, те просто искат сувенирна снимка с гръб към картината.

Dnes.bg