Втори ден продължава подготовката за разтоварване на карбамида, превозван от кораба Vera Su, който на 20 септември заседнал в скалите край местността Яйлата. Около 10 ч. тази сутрин до плавателния съд застана специална платформа, която "стъпи" на морското дъно. На нея се намира помощната техника, с която трябва да бъде осъществено разтоварването. Заради очакваното ново влошаване на времето в края на седмицата

работата ще се извършва денонощно

съобщиха днес от Изпълнителна агенция "Морска администрация".

В ранния следобед днес в района на заседналия Vera Su бе баржа (несамоходен плоскодънен плавателен съд), осигурен от частната компания "Хидроремонт". В нея и още три надуваеми баржи, осигурени от европейската агенция Европейската агенция за морска безопасност (INSA) трябва да бъде претоварена втечнената част от товара в хамбарите на кораба.

Още с първия опит за отваряне на един от тях малко след 13 ч. днес стана ясно, че карбамидът в него е вече втечнен. Според служебния транспортен министър Христо Алексиев причина за това е силното вълнение на морето през последните седмици.

Пред журналисти в района на заседналия кораб днес заместник-министърът на околната среда и водите Петър Димитров обясни, че

втечнената част от товара ще бъде изтеглена с помпи

с които е оборудвана всяка една от трите надуваеми баржи, осигурените от INSA. След това карбамидът ще бъде претоварена навътре в морето на танкер. Според Димитров, ако целият товар се окаже втечнен, това ще улесни процеса на претоварването му, но колко време би отнело това отново остана неясно.

"Вчерашните резултати показват покачване на съдържанието на азот в района на носа на кораба до десет пъти в сравнение с утвърдения с мониторинга тренд преди събитията, каза още заместник-министър Димитров. Оказа се, че в последните проби от морската вода

до кораба и южно от него има и нефтопродукти

Според него вчера е бил проведен и площен мониторинг южно и югоизточно от кораба с цел да бъде установено накъде се движи петно. "Направихме и обход с дрон на "Басейнова дирекция", който показа, че има изтичане от кърмовата част и от носа на кораба, след което петното се движи край брега в южна посока. Всичко, което е трябвало да бъде извършено от "Басейнова дирекция" по националния и областния план за третиране на такива петна, е вече направено", каза още Петър Димитров .

Днес той съобщи, че сутринта в РИОСВ - Варна, и "Басейнова дирекция" е бил получени дългоочаквания спасителен план, разработен от "Морска администрация". Той обаче не бил напълно готов и в него имало празни глави заради "сложната правна рамка за прилагане на меркити, които трябва да бъдат предприети".

Дневник