Забелязахте ли как Пол Погба започна да танцува след красивия си гол срещу Швейцария на Евро 2020. Наблюдателни фенове отчетоха, че всъщност това са общо четири различни танца, споделяни сред младите в социалната мрежа "ТикТок".

Социалната мрежа на младите, както я наричат, беше само една от китайските компании, спонсори на Евро 2020. Футболното първенство влезе в историята с провеждането си в 11 различни града и с оспорваната битка по терените, но освен това привлече внимание и с нашествието на партньори от Китай.

Изненадата беше още по-голяма, след като на предишните европейски финали през 2016 г. имаше само един спонсор от Китай. Сега освен "ТикТок" другите спонсори от Китай бяха HiSense, AliPay и Vivo.

След множество въпроси и интерес УЕФА също коментираха. "Няма целенасочена стратегия да привличаме спонсори от Китай. Независимо че става въпрос за европейско първенство, то е гледано в цял свят и има логика глобални брандове да ни търсят."

Присъствието на повече китайски спонсори обаче следва тенденцията компании от Азия да навлизат в големите спортни събития. През 90-те години това се случи със спонсори от Япония, а в началото на XXI век с южнокорейски, когато съвпадна със световното първенство по футбол в тази страна.

Маркетинговият експерт от агенцията Omdia Мет Бейли откроява няколко фактора за подобно нашествие.

"От една страна, става въпрос основно за все по-голямата популярност, която придобива футбола в Китай. Въпреки че националният отбор на тази страна не участва на големи първенства, компаниите се възползват от това, че доста големи звезди преминаха в китайския шампионат и рекламират по целия свят", коментира Бейли.

Според него всеки от китайските спонсори на Евро 2020 опитва да пробие и на европейския пазар, което също е важно.

С мисъл за игрите в Пекин

Друг много важен фактор е наближаването на олимпийските игри в Пекин през 2022 г. Между 4 и 20 февруари китайската столица ще приеме зимните игри и ще стане първият град, който е бил домакин на лятна и зимна олимпиада.

Това се случва само 14 години след пристигането на олимпийските игри в Китай.

"Китайските компании не използват европейското първенство в краткосрочен план, а мислят основно за олимпийските игри. Те са много важни за Китай, а какъв по-добър шанс те да се рекламират с другото голямо събитие, което е само година по-рано", коментира друг маркетингов специалист, Пиер Юсто.


В последните години китайското правителство стимулира и редица компании да се разрастват в чужбина.

Една от тях е HiSense, която има около 8000 служители в Европа в офисите си в Германия, Испания и още 20 страни.

Компанията AliBaba пък е спонсор на Международния олимпийски комитет (МОК) и ще си партнира с олимпийските игри чак до 2028 г.

Дневник