С Гран при на Бахрейн ще бъде дадено началото 73-ия сезон във Формула 1. Очакванията на специалистите са тази година да бъде една от най-оспорваните в спорта, тъй като предлага най-драстичните промени в правилата за последните две десетилетия.

След драматичния завършек на сезон 2021, който беше решен в последната обиколка на последния старт, основният въпрос е може ли да има дори по-голям съспенс.

Съперниците от миналата година Макс Верстапен и Люис Хамилтън отново влизат в шампионата като главни претенденти за победата. Разликата е, че този път нидерландският пилот ще го прави от позицията на световен шампион, като стана първият, победил Хамилтън, откакто британецът е част от "Мерцедес".

Освен тях "Ферари" се впуска в 2022 г. с надежди за връщане в челото на колоната.

Паузата между сезоните беше белязана с напрежение между водещите отбори "Ред бул" и "Мерцедес", разследване на Световната автомобилна федерация (ФИА) за финалната драматична надпревара, както и уволнение на състезателния директор на Формула 1 Майкъл Маси.

Сезон 2022 трябваше да включва рекордните 23 старта, но календарът остана без Гран при на Русия, като Формула 1 се отказа от състезанието в Сочи заради войната в Украйна. Сезонът ще продължи до 20 ноември, когато традиционно ще завърши в Абу Даби. Той ще бъде белязан от дебют на Маями (8 май), както и от завръщането на Австралия (10 април) за пръв път от 2019 г.

Промени в правилата, промени в отборите

"Всяка промяна в правилата, която се прави, е единствено с мисъл за шанс за всеки отбор. Искаме състезанията да са оспорвани, спортът да бъде атрактивен. Мисля, че се справихме много добре по отношение на промяната в правилата. Те са най-големите в последните години и ще доведат до много голяма интрига".

Това каза спортният директор на Формула 1 Рос Браун при обсъждането на правилата.

Те не са малки, като основните са свързани с аеродинамиката на болидите. Формула 1 се отказа от сложните елементи, както и многобройни крила, за да се наблегне на по-красиви извивки на колите. Важна промяна е, че основното притискане на болидите идва от подовете, което създава трудности за инженерите поне в началото на годината.

Това остави шансове за интерпретация на правилата, като "Мерцедес" подходи по-революционно, а това стана обект на много коментари по време на предсезонните тестове. За момента обаче всичко по болида W13 е наред.

Гумите за сезон 2022 също са променени. Те стават по-големи - 18 цола.


Самите болиди са по-тежки: минималното тегло се увеличава от 752 на 798 килограма. Друг важен момент е и промяната в горивото, като вече ще се използва такова с 10 процента съдържание на етанол, вместо 5. По-малки са промените по двигателите, свързани основно с мотор-генераторната група за изгорелите газове.

Съществено изменение беше направено на спортния правилник, особено за движението зад колата за сигурност. Друга промяна е свързана със спринтовите надпревари, които ще са три, а точки ще се дават на първите осем, вместо на трима, както досега.

Също така няма да се присъждат точки при състезания, в които няма минимум две състезателни обиколки, за да се избегне казуса от Белгия през миналата година.

При отборите също не липсваха промени. "Мерцедес" замени Валтери Ботас с обещаващия британец Джордж Ръсел, докато другите водещи тимове "Ред бул" и "Ферари" запазиха пилотите си.


Дни преди началото на сезона "Хаас" освободи руския пилот Никита Мазепин, като се отказа и от основния си спонсор. През 2022 г. в колоната ще има само един дебютант: Гуаню Жоу от "Алфа Ромео".

Разпределението на силите

"Трудно ще се борим за победи в началото на сезона", каза Хамилтън седмица преди първия старт.

Седемкратният световен шампион беше сред най-обсъжданите имена през зимата. Той изчезна от публичното пространство, което повдигна въпроса дали може да се откаже от спорта, но британецът заяви, че се връща с желание за осма рекордна титла.

Според експертите думите на Хамилтън са по-скоро опит за сваляне на напрежението от "Мерцедес" и вкарване на такова в "Ред бул", въпреки че в първите тренировки британецът беше зад Макс Верстапен.

"Няма да знаем същинското темпо на отборите до квалификацията, а бих казал и след старта в Бахрейн. Първото състезание винаги е сложно, а далеч по-важно е как се развива болидът в хода на сезона. Все пак виждаме, че "Ред бул" показват отлично темпо в началото", коментира Мартин Брандъл.

Думите на бившия пилот бяха подкрепени от изказвания на световния шампион Верстапен. Нидерландецът завърши предсезонните тестове с най-добър резултат, а след това каза, че дори не извлякъл 100% от своя "Ред бул".

"Имаме отличен болид, надявам се дълго време да запазим №1 върху него и пак да сме шампиони", каза нидерландецът. Преди първия старт той трябваше да отговаря на повече въпроси за случките от миналия сезон.
 

Сред останалите въпроси, които вълнуват не само експертите в падока, но и много фенове са: дали Джордж Ръсел ще успее постави под напрежение Хамилтън. Младият британец заместваше сънародника си в един старт през 2021 г. и показа отлична скорост.

Зад "Ред бул" и "Мерцедес" много се обсъжда борбата за третата позиция, в която се очаква да са въвлечени "Ферари" и "Макларън". Много от отборите посочиха именно Скудерията за фаворит в първия старт в Бахрейн заради двигателя, който са успели да създадат в Маранело.

"Алпин" също започва сезона с големи очаквания, след като през 2021 г. беше единственият тим, различен от "Ред бул" и "Мерцедес" достигнал до победа.

Дневник