"Ореолът" ме спаси днес. Бях в съзнание след катастрофата".

Това написа пилотът на "Алфа Ромео" Гуаню Джоу след ужасяващия си инцидент в Гран при на Великобритания в неделя. Още на старта китаецът, който е дебютант през този сезон, беше ударен от Джордж Ръсел от "Мерцедес".

Болидът на Джоу се обърна по таван, изпързаля се в зоната за сигурност, където отново полетя, превъртайки се над стената от гуми и остана блокиран зад мантинелата.

Случката от първата обиколка на пистата "Силвърстоун" за пореден път показа, че системата "ореол" (halo от англ.) защитава пилотите и спасява техния живот.

Състезателният уикенд на британското трасе беше белязан и от още един тежък инцидент, в който "ореолът" сработи. Във Формула 2 болидът на Денис Хаугер удари бордюрите и от вибрациите полетя, удряйки точно в зоната на "ореола" Рой Нисани. Пилотът обаче се отърва невредим.

Системата "ореол"

Защитната система, която предизвика много коментари във Формула 1, е част от спорта вече пети пореден сезон. Собствениците на спорта и Световната автомобилна федерация (ФИА) решиха да я въведат за сезон 2018, като преди това имаше много тестове и изпробване на различни модификации, включително и предпазен щит.

В момента тази система е задължителна не само за Формула 1, но още поддържащите серии Формула 2, Формула 3, също така Формула Е. От 2022 г. и във Формула 4.

Направена от титан, тя е конструирана така, че да издържа директен удар с корпуса на болида или с гумите.

От въвеждането на "ореол" имаше няколко тежки инцидента, в които беше оценена ефективността на системата. Един от тях беше през 2018 г. на "Спа", когато Шарл Льоклер беше ударен от Фернандо Алонсо.

През 2020 г. Ромен Грожан също обяви, че "ореолът" го е спасил по време на катастрофата му в Бахрейн. Тогава системата го предпази от мантинелите, а болидът му избухна в пламъци.

Последният подобен инцидент беше от миналия сезон в Гран при на Италия, когато Макс Верстапен и Люис Хамилтън се удариха.

Подобрената сигурност

"Може да сме били много критични към ФИА по някои въпроси и все още да бъдем, но днес трябва да поздравим всички отговорни за сигурността. Мисля, че катастрофата и това, че Гуаню се отърва невредим, показва каква невероятна работа е свършена", каза победителят на "Силвърстоун" Карлос Сайнц.

Според испанеца системата е спасила два живота, напомняйки и за катастрофата във Формула 2.

Джорджъ Ръсел, който се удари с Джоу и Пиер Гасли от "Алфа Таури" също коментира ситуацията. Според британеца трябва да се помисли и за пространството зад стената от гуми, където болидът на китаеца заседна.

"Плащешо е, като видиш кадрите, как болид попада в толкова тясно пространство. Мисля, че трябва да се помисли как подобни случки да бъдат избегнати в бъдеще".

ФИА има практика за разследване на всички сериозни инциденти във Формула 1, като същото ще бъде направено и с катастрофата от "Силвърстоун".

Дневник