Русия стана лидер в доставките на суров петрол за Китай през май с 8.42 милиона тона, като измести Саудитска Арабия, заемала тази позиция в предходните 18 месеца. Основната причина са предлаганите от Москва огромни отстъпки на китайските купувачи, твърдят източници на "Ройтерс".

През май Китай увеличи вноса на руски суров петрол с рекордните 55% на годишна база, сочат данни от Главната митническа администрация на Китай, цитирани от агенцията. През миналия месец всеки ден са внасяни по почти 2 млн. барела на ден, или с една четвърт повече спрямо април. Вносът е с танкери и по тръбопровода Източен Сибир - Тихия океан.

С малко помощ и от България - $100 млрд. за 100 дни война е спечелила Русия от износ на горива - тук

Заради санкциите Русия започна да предлага на купувачите още през март средна отстъпка от около 20% в цената на сорта Urals, през април тя достигна 33%, след което последва корекция в обратната посока с почти 20%.

В началото на април "Ройтерс", позовавайки се на свои източници, съобщи, че китайските държавни петролни компании (PetroChina, Sinopec, Sinochem и CNOOC) се въздържат от сключване на нови договори за доставка на руски петрол. Пекин внимава със ситуация, в която купуването на допълнителни обеми гориво започва да изглежда като подкрепата за Москва в нападението ѝ срещу Украйна.

"Посланието и тонът са ясни - контролът на риска и спазването [на санкциите на Запада] са по-важни от печалбата", каза пред агенцията източник, запознат с това какво обсъждат в Unipec (подразделение на Sinopec). Той отбеляза още, че има много трудности с плащанията и логистиката въпреки наличието на "огромни отстъпки". Според "Файненшъл таймс" по това време частни петролни рафинерии са увеличили обема на петрола, закупен от Русия до началото на май.

Sinopec и държавната Zhenhua Oil са купували с отстъпка през май в момент, когато обемът на доставения петрол от Саудитска Арабия нарасна с 8.7% на годишна база. Това се равнява на 7.82 милиона тона за целия месец, или на 1.84 милиона барела на ден. През април дневната норма беше 2.17 милиона барела.

За същия период доставките от Бразилия намаляха с 19% на годишна база до 2.2 млн. тона и обяснението е руският дъмпинг. Китай не купува венецуелски петрол от 2019 г. поради опасения да не попадне под вторични санкции на САЩ, посочва "Ройтерс".

В началото на юни европейските страни одобриха пакет от санкции, забраняващи закупуването на петрол от Русия, а също така забраниха "застраховане и презастраховане на морски транспорт на такива стоки [нефт и нефтопродукти] до трети страни".

Това създава сериозни ограничения за морския превоз, капацитетът на петролопроводите от Русия към Азия не може да поеме всички обеми, от които се отказват Европа, САЩ и Канада, а построяването на нови тръбопроводи изисква години. Поне в началото заради повишените от войната и други фактори цени Москва ще продължи да печели - и вероятно още повече от сега - при реален износ на по-малки обеми руски петрол.

Дневник