Италианското правителсто забрани на извънредно заседание круизните кораби да влизат в лагуната на Венеция с цел да защити местната екосистема и културното наследство. Това се случва след години на колебание и нежелание да се действа. Така се поставяха интересите на туристическата индустрия над тези на местните жители и културните организации, обяснява "Ройтерс".

Рим се раздвижи, след като ЮНЕСКО заплаши да постави Италия в черен списък заради това, че позволява пътнически кораби да акостират в обект от световното културно наследство.

Макар да се очакваше мярката да влезе в сила незабавно, министрите решиха началото на новия режим да е 1 август. От тази дата всички кораби с водоизместимост над 25 хиляди тона няма да влизат в плиткия канал Джудека, водещ към площад "Сан Марко".

Това ще засеге бизнеса на компании като Carnival Cruises, но предвижда обезщетение на засегнатите фирми и служители, посочва изявление на министерството на културата.

От години местни жители и международни организации призозават правителството да забрани на огромните круизни кораби да прекосяват лагуната - нещо, което води до замърсяване и застрашаване стабилността на сградите, както и крехката екосистема. Пристанищните власти и туроператорите обаче имат други интереси и подчертават ползите от кризните кораби.

Сега вече в Джудека ще влизат само малки пътнически фериботи, тъй като круизните кораби обикновено са поне четири пъти по-големи, а някои надхвърлят и водоизместимост от 200 хил. тона. И преди е имало опити за решаване на проблема, но нямаше алтернативно място за акостиране. Сега корабите ще спират на индустриалното пристанище Маргера, докато се построи порт извън лагуната на Венеция за контейнеровози и круизни кораби с водоизместимост над 40 000 тона. На практика в Маргера в момента няма подходяща инфраструктура за посрещане на лайнерите, превозващи хиляди пасажери.

Указът на правителството в Рим за това пристанище е от април, а обявата за подаване на оферти за строителството бе пуликувана на 29 юни. Днес бе назначен и специален правителствен комисар за ускоряване на строителството в Маргера.

Дневник