Собствениците на складове във Великобритания трябва да предлагат с до 30% по-високи заплати, за да намерят служители. Причината е, че хроничният недостиг на желаещи да работят там се изостри след Брекзит и тази част от веригите за доставки се превръща в поредната брънка, създаваща напрежение, когато започва зареждането за Черния петък и Коледа.

Досега за празничния сезон обикновено идваха граждани на страни от ЕС. Но в складовете и центровете за дистрибуция много трудно им намират заместници, разказват пред "Ройтерс" от сдружения на собственици в сектора, както и от агенции за намиране на работа.

Клеър Ботъл, изпълнителен директор на британската Асоциация на складовете, твърди, че според членове на сдружението налага им се да увеличават заплащането с между 20 и 30 процента, за да си намерят служители на базово ниво.

Около 200 хил. души работят в складове и центрове и Ботъл смята, че "проблемът е огромен, бих казала, че не достигат десетки хиляди хора".
Джордан Франсиз, търговски директор на агенцията за работа Prodrive, обслужваща около 35 компании за складове в Южна Англия, допълва, че в момента има около 100 свободни места, които запълва много трудно. Той предлага 25% увеличение на заплатата за стандартна позиция в склада. С такава заплата успява да намери кой да се съгласи да работи, но пък тези служители отказвали да поемат допълнително работно време. "Никога не сме виждали подобно нещо на пазара", коментира той и добавя, че европейците са отишли във Франция или Германия, където не се изисква работна виза.

Напрежението в логистичните мрежи на Великобритания съвпада с рязко поскъпване на цените на природния газ и недостига на шофьори, заради което се оказаха без горива много бензиностанции и медиите твърдят, че правителството може да изкара цистерни на армията.

"Честно казано, не се сещам през последните 20 години британската индустрия да се е изправяла пред подобен проблем", казва високопоставен ръководител на една от големите британски търговски вериги, пожелал анонимност.

Временните служители в складовете са най-острият проблем. От края на септември за срок от 4 седмици до 4 месеца търговците се нуждаят от извънредни служители. Това е периодът на големите отстъпки за Черния петък и голямото пазаруване за Коледа. Миналата година позициите бяха запълнени от пуснатите в неплатен отпуск заради пандемията, които си намериха временна работа. Но тази схема за помощ от правителството изтича в края на септември.
Натискът расте и заради преминаването на значителна част от търговията от реални към онлайн магазини - служители за складове са търсени както никога досега.

Кризата е най-остра в места с концентрация на такива обекти, каквито са Милтън Кейнс и Нортхемптън. Сайтът за работни места Totaljobs предлага хиляди свободни позиции в района. В сравнение с националното минимално почасово заплащане от 8.91 паунда такава работа на начално ниво се предлагаше за 9-13 паунда на час плюс 60 паунда бонус за нощна смяна.

Сега с увеличението на заплащането ще могат да се справят големите търговски вериги и супермаркети - те са с "дълбоки джобове" и по-висока степен на автоматизация. Но за по-малките фирми ще е доста трудно. Високопоставени ръководители казват, че за онлайн покупките стандартният срок за доставка може да се увеличи от 5 на 7 или дори 10 дни. Възможно е и да спре предлагането на доставки на следващия ден, за които се доплаща.

Задълбочаването на проблема може да принуди онлайн търговците да преподредят каталозите си така, че да избутат назад или да се откажат от стоки с ниска стойност, изискващи несъответно много обработка в складовете. "Ако в обекта ти се върши много ръчна обработка и изобщо не си инвестирал в автоматизация, застрашен си от огромни трудности", казва ръководител на фирма. Според него може да се очаква забавяне на доставките, а от началото на ноември - и изчезване на определени стоки за онлайн поръчки, ако ситуацията не се подобри.

Не само във Великобритания се борят с проблема. Amazon.com увеличи началното заплащане в САЩ и планира да наеме още 125 хиляди служители в складовете и транспорта. От FedEx казват, че проблемите с персонала ѝ струват 450 милиона долара годишно увеличение на разходите заради по-високи заплати, обезщетения за извънредно работно време, цените на подизпълнители в превозите и някои проблеми по веригата за доставки.

Във Великобритания фирми в сектора предупреждават, че печалбата им намалява и поскъпването ще трябва да се прехвърли на подизпълнители и крайни клиенти.

Дневник